Art terapia în lucrul cu copiii și tinerii cu probleme de dezvoltare

Art terapia este o forma de psihoterapie care foloseste procesul artistic, materialele folosite si spatiul ca mod de comunicare.

arteArt terapia este o formă de psihoterapie care folosește procesul artistic, materialele folosite și spațiul ca mod de comunicare.

Atunci când suntem puși să vorbim despre conținutul emoțional, uneori este dificil să punem ideile sau conceptele în cuvinte. Prin art terapie oamenii pot găsi eliberarea de emoțiile copleșitoare,de crize sau traume. Astfel, se poate crește starea de bine iar viața de zi cu zi poate fi îmbunătățită.

Art terapia oferă o perspectivă ce nu poate fi disponibilă prin alte mijloace. Poate crește abilitatea oamenilor de a comunica, ajuta la reconcilierea conflictelor (interioare și exterioare), îmbunătățirea gradului de conștientizare de sine, managementul comportamental, dezvoltarea aptitudinilor sociale.

Margaret Naumburg, educator și terapeut ce a folosit pentru prima dată art terapia ca formă distinctă de psihoterapie, spunea că exprimarea prin artă este o cale de manifestare a imaginilor existente în inconștient.

Art terapia a fost folosită pe o gamă largă de populație, de la copii mici până la vârstnici, de la veterani la prizonieri și oameni cu dizabilități psihice și fizice inclusiv la copiii cu tulburări din spectrul autist.

În multe țări art terapia este văzută, de ceva vreme, ca fiind o terapie complementară sau ajutătoare în cadrul terapiilor copiilor cu autism alături de terapia prin muzică, terapia prin joc etc.

Tulburarea din spectrul autist (TSA) este o tulburare a proceselor de dezvoltare care apare în primii doi ani de viață. Astfel, este afectat limbajul, jocul, cogniția, dezvoltarea socială și abilitățile de adaptare. Studiile făcute de specialiștii în analiza comportamentală au demonstrat că intervenția timpurie și intensivă poate ajuta semnificativ la recuperarea copiilor cu tulburări din spectrul autist. Una dintre cele mai folosite strategii de modelare comportamentală și care are rezultate este ABA (Applied Behavior Analysis). Însă în ABA, de multe ori partea afectivă, emoțională este lăsată la urmă întrucât metodele de a le măsura sunt considerate subiective.

Pentru copiii și adulții cu note din spectrul autist lumea poate reprezenta o supraîncărcare senzorială în fiecare zi. Pornind de la auz și miros foarte pronunțat până la a se simți copleșiți în spații aglomerate, combinând cu dificultăți de exprimare și înțelegere a interacțiunilor sociale, toate acestea fac dificilă experimentarea mediului înconjurător.

De multe ori se consideră că, atât timp cât copiii cu TSA au abilitățile de comunicare compromise, nu pot participa la psihoterapie. Am fost întrebată cum se poate folosi art terapia la acești copii atât timp cât ei sunt învățați să definească emoțiile prin tehnicile ABA. Având în vedere faptul că aceștia gândesc foarte mult în imagini se pot deschide și construi linii de comunicare cu clienții tăcuți sau non-verbali folosind diversele materiale utilizate în art terapie. Din acest motiv, art terapia oferă o cale de a accesa procesul psihoterapeutic.

terapie prin arta

În art terapie există mai multe variante de a lucra cu clienții: fie sunt rugați să exprime ceea ce simt în acel moment fie sunt invitați să facă lucrări după anumite teme.

O temă cu care copiii din spectrul autist ar putea lucra ar fi imaginea propriului corp. Pentru această temă sunt necesare o coală de hârtie cu imaginea corpului uman, o cutie cu diverse materiale precum sfoară, mărgele, sclipici, scoici, monede, crengi frunze etc; materiale de art (creioane, acuarele, tempera, cretă etc) și o cutie în care sunt așezate diverse imagini decupate din reviste. În cazul în care motricitatea copilului o permite putem oferi posibilitatea să-și aleagă și să decupeze singur imaginile preferate.

Ședințele de art terapie sunt structurate astfel încât să aibă un început, o parte în care copilul lucrează și un final iar regulile și limitele sunt destul de clar definite. Acestea ajută copilul să-și construiască rutina de care are nevoie pentru a se simți în siguranță.

În acest proces creativ copiii experimentează aspectul senzorial al procesului prin textura materialelor. Colajul îi ajută să înlăture anxietatea prin faptul că pot participa activ și prin faptul că au libertatea de a alege materialele preferate astfel încât să se poată exprima pe sine.

De asemenea, prin art terapie se poate oferi ocazia reducerii sensibilității tactile prin expunerea la diverse materiale. Se pot stimula și dezvolta abilitățile motorii fine prin tăierea, așezarea și organizarea materialelor. Prin faptul că se țin ocupate mintea și mâinile le permite copiilor să-și schimbe focusul de la experimentarea copleșitoare a mediului la activități plăcute prin crearea lucrărilor de artă.

[blockquote style=”2″]Articol realizat în cadrul proiectului: “Aplicarea art terapiei în lucru cu copii și tineri aflați în situații de risc” organizat de A.R.T.E. (Asociația Română de Terapii Expresive) în colaborare cu I.A.T.A. (Icelandic Art Therapy Association) și finanțat prin Fondul Bilateral National – Granturile SEE și Norvegiene 2009 -2014.[/blockquote]

Alte ARTicole

Post navigation

Leave a Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.